Korea ékkövei

Tanulj koreaiul X. | Prepozíciók

2020. február 4.
A "prepozíció" igazából nem a legjobb szó arra, amit ezek a "valamik" funkcionálnak, de mivel sem magyarban, sem angolban nem használatosak (de még spanyolban sem ilyenek a prepozíciók, szóval azzal a tudásommal sem megyek sokra), így muszáj rá ezt a szót használni.

Ezek a prepozíciók határozzák meg, hogy melyik szó az alany, és melyik a tárgy a mondatban. Ezeket nem fogjuk tudni lefordítani sem angolra, magyar meg pláne nem, mivel mi nem használunk ilyet.

(neun) or (eun)  - ALANY 

Ezeket a prepozíciókat a szó után kell tenni/mondani, ezzel jelezve, hogy az a szó a mondat alanya
Akkor használd a -t, ha a szó magánhangzóra végződik! 

Példa:
=   (én)
=   (én)

Akkor használd az
-t, ha a szó mássalhangzóra végződik. 

Példa:
=
=

(reul) or (eul) - TÁRGY

Ezeket a prepozíciókat a szó után kell tenni/mondani, ezzel jelezve, hogy az a szó a mondat tárgya
Akkor használd a
-t, ha a szó magánhangzóra végződik.

Példa:
=  
=

Akkor használd az -t, ha a szó mássalhangzóra végződik.

Példa:
=
=

És akkor most már szépen tudunk is mondatokat képezni! Lássuk, hogyan! 
(Borzasztó módon fogom szemléltetni a dolgokat, szóval készüljetek fel.)

Mivel már tanultuk a szórendet, ezért a koreai szórendnek megfelelően fogom pakolni a magyar szavakat, remélem senki szemét nem fogja bántani. Kell ahhoz, hogy megjegyezzétek a szórendet.

1. Én beszélek koreaiul = én koreaiul beszélek.
az "én"-hez kapcsolódik, mivel az a mondat alanya.
 a "koreaiul"-hoz kapcsolódik, mivel az a mondat tárgya

Koreaiul:  한국어  있어요. (naneun hangug-eoleul hal su iss-eoyo.)
 az 'én', és hogy jelezd, hogy ez az alany, odateszed a végére, hogy , ebből lesz a 나는.
A
한국어 a 'koreaiul', és hogy jelezd, hogy az a tárgy, odateszed a végére, hogy , ebből lesz a 한국어를.

2. Én kedvellek téged = Én téged kedvellek.
az 'én'-hez kapcsolódik, mivel az a mondat alanya.
a "te'-hez kapcsolódik, mivel ez a mondat tárgya.

Koreaiul:   좋아해 (naneun neoleul joh-ahae)
 az 'én', és hogy jelezd, hogy ez az alany, odateszed a végére, hogy , ebből lesz a 나는
 a 'te', és hogy jelezd, hogy az a tárgy, odateszed a végére, hogy , ebből lesz a .

3. Anyukám csirkét főz = Anyukám csirkét을 főz.
Az "은" az anyukám"-hoz kapcsolódik, hogy jelezd, hogy ez az alany.
Az 을 a "csirkéhez" kapcsolódik, hogy jelezd, hogy ez a tárgy.

Ez ugyanígy működik a melléknevekkel is, csak azt ne felejtsd el, hogy a mellékneves mondatoknak nincsen tárgya!

1. A barátnőm csinos: A barátnőm csinos.
” a "barátnőm"-höz kapcsolódik, mivel ez a mondat alanya.

2. A süti finom volt. = A süti finom volt.
” a "sütihez" kapcsolódik, mivel ez a mondat alanya.

És meg is volnánk. Nem is volt nehéz, ugye? Jó tanulást!

Ajánlott posztok:
Korábbi nyelvtanulós poszt: A kijelentő mondat szórendje
Szószedet: Az alapok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése